Denne reklamefilmen fra Tine reklamerer for yoghurtene deres, og budskapet i reklamesnutten er dermed at vi ikke må glemme å kjøpe yoghurten deres. Sagt med andre ord ønsker Tine å få oss til å kjøpe yoghurt produktene deres, og med utgangspunkt i dette kan vi derfor si at reklamen benytter seg av den appellative språkformen.
Videre er reklamefilmen en sammensatt tekst. Sangen og filmingen passer godt sammen, og vi ser at bildene forsterker sangteksten, som fører til forsterket budskap og dobbel effekt. Lyden Tine har valgt å ha i bakgrunnen i reklamesnutten sin er sangen «turn around». Med utgangspunkt i dette ser vi at Tine har benyttet seg av virkemiddelet autoritet i og med at dette er en tidligere hit, og den er dermed godt kjent verden over.
Ved å benytte denne sangen i reklamen sin oppnår de også effekten av at vi som mottakere forhåpentligvis automatisk vil tenke på Tine yoghurt dersom vi hører sangen i en annen sammenheng foruten reklamen deres.
Et annet viktig virkemiddel som er tatt i bruk er humor og overdrivelse. I reklamen ser vi at en dame går så langt som å få en buss til å snu vei på grunna av at hun har glemt å kjøpe Tine yoghurt. Dette er et tydelig og konkret eksempel på overdrivelse. På tross av de urealistiske og overdrivende handlingene til personene som er med i filmen, er ansiktsuttrykkene deres likevel alvorlige og seriøse. Dette blir satt opp som en kontrast til handlingene deres som i bunn og grunn er veldig urealistiske, som for eksempel å få en hel buss til å snu og reise tilbake for så å kjøpe Tine yoghurt. Reklamen er altså laget i en litt humoristisk stil, men får likevel godt fram budskapet.
Videre er reklamefilmen en sammensatt tekst. Sangen og filmingen passer godt sammen, og vi ser at bildene forsterker sangteksten, som fører til forsterket budskap og dobbel effekt. Lyden Tine har valgt å ha i bakgrunnen i reklamesnutten sin er sangen «turn around». Med utgangspunkt i dette ser vi at Tine har benyttet seg av virkemiddelet autoritet i og med at dette er en tidligere hit, og den er dermed godt kjent verden over.
Ved å benytte denne sangen i reklamen sin oppnår de også effekten av at vi som mottakere forhåpentligvis automatisk vil tenke på Tine yoghurt dersom vi hører sangen i en annen sammenheng foruten reklamen deres.
Et annet viktig virkemiddel som er tatt i bruk er humor og overdrivelse. I reklamen ser vi at en dame går så langt som å få en buss til å snu vei på grunna av at hun har glemt å kjøpe Tine yoghurt. Dette er et tydelig og konkret eksempel på overdrivelse. På tross av de urealistiske og overdrivende handlingene til personene som er med i filmen, er ansiktsuttrykkene deres likevel alvorlige og seriøse. Dette blir satt opp som en kontrast til handlingene deres som i bunn og grunn er veldig urealistiske, som for eksempel å få en hel buss til å snu og reise tilbake for så å kjøpe Tine yoghurt. Reklamen er altså laget i en litt humoristisk stil, men får likevel godt fram budskapet.
Gjentagelse er et virkemiddel som de tar i bruk for å få oss til å huske budskapet desto bedre. Dette ser vi både igjen ved at setningen «turn around» i sangen repeteres flere ganger i løpet av filmsnutten, i tillegg til at det vises flere ulike eksempler på folk som har glemt å kjøpe Tine yoghurt, og må snu og løpe tilbake igjen i butikken.
Helt i slutten av filmen vises et ultra nært bilde av yoghurten som blir tatt opp på en skje. Samtidig med dette bildeutsnittet vises Tine yoghurt sitt slagord som passer perfekt sammen med dette bildet; «For deg som liker å ha det inn med teskje».
Videre zoomer de ut, slik at hele yoghurtbegeret vises, etterfulgt av et bilde av hele pakningen som selges i butikkene. Bakgrunnen som benyttes på alle disse tre bildeutsnittene er hvit og nøytral, slik at fokuset legges på yoghurten. Det faktum at Tine har valgt å vise dette i slutten gjør at vi ikke er i tvil om verken hvordan yoghurten ser ut, eller hva Tine ønsker å oppnå med reklamefilmen sin.
Videre zoomer de ut, slik at hele yoghurtbegeret vises, etterfulgt av et bilde av hele pakningen som selges i butikkene. Bakgrunnen som benyttes på alle disse tre bildeutsnittene er hvit og nøytral, slik at fokuset legges på yoghurten. Det faktum at Tine har valgt å vise dette i slutten gjør at vi ikke er i tvil om verken hvordan yoghurten ser ut, eller hva Tine ønsker å oppnå med reklamefilmen sin.
Bra, jeg fikk riktignok ikke lyd på videoen, hva nå det kom av. Noen ganger må de ta vekk lydsporet av copyrighthensyn når det legges på Youtube.
SvarSlett